الانزاپین

کاپتوپریل سابق

الانزاپین

کاپتوپریل سابق

  • ۰
  • ۰

شهریور

صحنه ی اول – اورژانس قلب

بیمار آقای 75 ساله مورد آلزایمر با درد قفسه ی سینه از صبح امروز که از یک ساعت پیش تشدید پیدا کرده

به سمتش که میرم ، بسیار مضطرب و ترسیده به نظر میاد و کمی هم عرق کرده ، پرستارا که در حال گرفتن نوار هستن ، بهشون میگم که IV هم بگیرن برای چک آنزیم قلبی

صحنه ی دوم – اورژانس قلب

بیمار خانم 95 ساله با شکایت ضعف و بی حالی و سرگیجه از صبح امروز که سابقه ی بیماری قلبی هم داره

بعد از گرفتن نوار قلب متوجه برادیکاردی و بلوک قلبی در صحنه ی اول میشیم که سریع آتروپین و پیس میکر خارجی بالا سر بیمار قرار میگیره

در پرسش و پاسخ از پیرزن هستم که میگه : " دارم میمیرم؟"

 

دیدن مریض در حال مرگ تجربه ی خیلی بدی هستش . یکی از علل فیزیولوژیک ایجاد حس مرگ قریب الوقوع در فرد بیمار، ترشح کاتکول آمین ها در بدن هستش که این حس رو القا میکنه و در هر بیماری شدیدی مثل سکته ی قلبی و ترومای شدید ایجاد میشه! ولی خوشبختانه این دوتا مریض نمردن ، مورد اول آنزیم های قلبیش هم نرمال بود و مرخص شد ولی احساس میکنم اون حالت ترس و عجزش به خاطر آلزایمرش بود ، چون همراهاش هم یه همچین چیزی میگفتن ، مورد دوم هم بعد بعد از بستری حالش خوب بود و نسبت به سنش خیلی سرحال بود..

هم اکنون در بخش قلب به سر می بریم و در کلی مطالب نخونده و مرور نشده در برابرمان! بیشتر یادگیری و base قلب من در بخش داخلی شکل گرفت و چیز زیادی تا به حال از این بخش uptake نداشتم ، شاید هم خودم تلاشی نداشتم! بگذریم چون این نیز بگذرد...

اول شهریور ، روز پزشک : تبریک رو بگذاریم کنار، امسال سال خوبی برای جامعه ی پزشکی نبود! از حمله ی ناجوانمردانه ی رسانه ی ملی و سایر رسانه ها و مطبوعات گرفته تا کشته شدن فوق خون در اردبیل، بازداشت شدن جراح توی بیمارستان ممسنی فارس ، شکستن دست و پای متخصص طب اورژانس ، زدن زیراب همکاران توسط وزیر بهداشت تا وضع قوانین مسخره و یک شبه و ....

چهارم شهریور ، سالروز وفات مهدی اخوان ثالث بود ؛ شاعر دردها و زخم ها ، استاد شعر نو با صلابت سبک خراسانی...                                               

من توصیفاتم زیاد خوب نیست ، ولی مگه میشه کسی اشعار اخوان رو خونده باشه و عاشق تعبیرهای ناب و لحن بی نظیرش نشده باشه؟

" منم من سنگ تیپا خورده ی رنجور ، منم دشنام پست آفرینش ، نغمه ی ناجور"

" من اینجا بس دلم تنگ است ، و هر سازی که میبینم بد آهنگ است... "

" صدایی نیست الا پت پتِ رنجور شمعی در جوار مرگ ، ملول و با سحر نزدیک و دستش گرم کار مرگ"

" کرک جان! خوب می‌خوانی ، من این آواز پاکت را درین غمگین خراب آباد ، چو بوی بال‌های سوخته‌ات پرواز خواهم داد"

" به دیدارم بیا هر شب ، در این تنهایی تنها و تاریکِ خدا مانند ، دلم تنگ است "


"از تهی سرشار، جویبار لحظه‌ها جاریست ، چون سبوی تشنه کاندر خواب بیند آب، واندر آب بیند سنگ "

"ببار ای ابر بارانی! ببار ای ابر بارانی! ، شکایت می کنند از من لبان خشک عطشانم"

" بس ملولم ، ای جنون عاشقی گل کن مرا ، باز هم آن لات و لوت آسمان جل کن مرا..."

اگر وقت کردید حتما این اشعار اخوان رو بخونید : آخر شاهنامه – آواز کرک – زمستان – چون سبوی تشنه – چاووشی – به دیدارم بیا هر شب – پاسخ – سترون – قاصدک -  فریاد – اندوه – یک روزی که خوشحال تر بودم – خزانی – باغ من – در این شبگیر – چه آرزوها

در به کار گیری اشعار اخوان در موسیقی هم به نظرم چند نمونه ی موفق و شاهکار میشه به تصنیف "فریاد" و آلبوم "زمستان است" استاد شجریان و آلبوم " هم آواز پرستوهای آه" علیرضا قربانی اشاره کرد


اخوان

 

گرگ هاری شده ام

هرزه پوی و دله دو                                                                                                         

شب درین دشت زمستان زده ی بی همه چیز

می دوم ، برده ز هر باد گرو

چشمهایم چو دو کانون شرار

صف تاریکی شب را شکند

همه بی رحمی و فرمان فرار

گرگ هاری شده ام، خون مرا ظلمت زهر

کرده چون شعله ی چشم تو سیاه

تو چه آسوده و بی باک خزامی به برم

آه ، می ترسم ، آه

آه ، می ترسم از آن لحظه ی پر لذت و شوق

که تو خود را نگری

مانده نومید ز هر گونه دفاع

زیر چنگ خشن وحشی و خونخوار منی

پوپکم ! آهوکم

چه نشستی غافل

کز گزندم نرهی، گرچه پرستار منی 

 پس ازین دره ی ژرف

جای خمیازه ی جاوید شده ی غار سیاه

پشت آن قله ی پوشیده ز برف

نیست چیزی، خبری

ور تو را گفتم چیز دگری هست ، نبود

جز فریب دگری

من ازین غفلت معصوم تو ، ای شعله ی پاک

بیشتر سوزم و دندان به جگر می فشرم

منشین با من ، با من منشین

تو چه دانی که چه افسونگر و بی پا و سرم ؟

تو چه دانی که پس هر نگه ساده ی من

چه جنونی، چه نیازی، چه غمی ست ؟

یا نگاه تو ، که پر عصمت و ناز

بر من افتد ، چه عذاب و ستمی ست

در دم این نیست ولی

در دم این است که من بی تو دگر

از جهان دورم و بی خویشتنم

پوپکم ! آهوکم

تا جنون فاصله ای نیست از اینجا که منم

مگرم سوی تو راهی باشد

چون فروغ نگهت

ورنه دیگر به چه کار آیم من

بی تو ؟ چون مرده ی چشم سیهت

منشین اما با من ، منشین

تکیه بر من مکن ، ای پرده ی طناز حریر

که شراری شده ام

پوپکم ! آهوکم

گرگ هاری شده ام

نهم شهریور ، سالروز فوت فرهاد مهراد ، صدای پر صلابت موزیک ایران! اگر آثارش رو گوش ندادید، آلبوم کنسرتش رو از دست ندید ! مستند زندگیش رو که بی بی سی تهیه کرده بود رو چند سال پیش دیدم و بسیار ناراحت شدم چون تو ایران بسیار مورد بی مهری قرار گرفت و در نهایت در سن 58 سالگی در پاریس و در نهایت غربت از دنیا رفت....

"فرهاد، مرد تنهای کوچه‌های بی‌انتها، ساده و بی ریا، به سپیدی برف و روشنایی آینه نقاب در چهره خاک کشید و از میان ما رفت. خداحافظ رفیق روزها و هفته‌های خاکستری، خداحافظ"

 

" گفتنی‌‌ها کم نیست،
من و تو کم گفتیم،
مثل هذیان دم مرگ از آغاز چنین درهم و برهم گفتیم"                                                                                  

 

نکته ی 1 : در جایی زندگی می کنیم که برگزاری کنسرت توسط اساتیدی مثل محمدرضا شجریان و کیهان کلهر در اون ممنوع هستش و کسانی مثل تتلو یک ناو جنگی در اختیارشون قرار میگیره تا موزیک ویدیو بسازند!

نکته ی 2 : دوستان عزیز ، در لینک ها ، لینک سایت imd رو قرار دادم ، نرم افزاری فوق العاده که میتونید با خرید اون آخرین ورژن از هر تکست بوک پزشکی دسترسی پیدا کنید از جمله uptodate و پشتیبانی فوق العاده ای داره و هم برای ios و هم android قابل استفاده هستش!

نکته ی 3 : "صفر را بستند تا ما به بیرون زنگ نزنیم ، از شما چه پنهان ، ما از درون زنگ زدیم" اکبر اکسیر

نکته ی 4 : لینک چهار آهنگ :


نجوا – آهنگساز و خواننده : فرهاد – ترانه : شهیار قنبری

دانلود


سقف – آهنگساز : اسفندیار منفردزاده – خواننده : فرهاد – ترانه : ایرج جنتی عطایی

دانلود


باد گنه کار – جدید ترین کار دنگ شو

دانلود


بیقرار – آهنگساز : مهیار علیزاده – خواننده : علیرضا قربانی

دانلود

                                                                                                                                      

 

 

 

  • ۹۴/۰۶/۱۲
  • morteza ...

نظرات (۱۵)

سلام . ممنون به خاطر شعرهایی قشنگی که نوشتی مخصوصا بی قرار
شاید خنده دار باشه ولی گاهی خدا رو شکر میکنم که فارسی زبانم و میتونم این همه شعر قشنگو با همه ی وجودم بخونم .....
در مورد اون آقای 70 ساله ، به نظرم آلزایمر بیماری هراس انگیزی باشه . شاید حسی شبیه اون موقع ها که بچه بودیم و گم میشدیم یا احساس میکردیم گم شدیم و برای دو سه ثانیه هیچ چهره ی آشنایی نمیدیدیم
یادمه گفتی الانزاپین علایم منفی رو از بین میبره و آرزو کردی که از این به بعد چیزای خوب رو اینجا ثبت کنی و گفتی فوکوس روی روان هست :)) تا حالا ممکنه برای جامعه ی پزشکی روزهای خوبی نبوده باشه اما از این به  بعد به خاطر اسم وبلاگت هم که شده آرزو میکنم روزهای خوب پیش رو باشه تا شما هم خبرهای خوشی رو اینجا ثبت کنی .
پاسخ:
سلام
خواهش میکنم
دقیقا یکی از مزیت های فارسی ، همین شعر و هنرش هستش و منم از این بابت خیلی خوشحالم :)
به احتمال زیاد همین طور باشه البته وقت نکردم در مورد آلزایمر مطالعه کنم
خیلی ممنون ، ایشالا هم برای جامعه ی پزشکی و هم خودم :)
سلام آقای دکتر 
خدا ایشالا همه ی مریضارو شفا بده وبه شما سلامتی که بتونین مریضارو درمان کنین 
من یه مدت که قلبم درد میکرد همش فکر میکردم ممکنه یه دفعه وایسته ولی الان که اعصابم راحته دیگه اون علایم خیلی کم شده 
همسرم گیر داده بود برم دکتر ولی اون خانم دکتری که ازش وقت گرفته بودیم رفت خارج منم از خدا خواسته دیگه نرفتم (ایکون نیشخند  ) یکم غر غر کرد مثل باباهای بداخلاق ولی بعد دیگه با ترفندهایی راضیش کردم 
شعرای مهدی اخوان ثالث و نیما یوشیج و سهراب سپهریو خیلی دوست دارم 
این شعری هم که نوشتین خیلی قشنگ بود ممنون 
پاسخ:
سلام
خیلی ممنون ، انشالا...
خوب خدا رو شکر که مشکلتون حل شد ، استرس چیز بدیه که روی همه ی اعضای بدن اثر خودش رو میذاره :(
از بین این یه شاعر ، بیشتر اخوان را دوس دارم البته که هر کدومشون صاحب سبک هستند و البته نیما پیشکسوت و نوعی پدر شعر نو
خواهش میکنم ، خوشحالم که دوست داشتین :)


سلام، چه پست پرباری
مورد اول اینکه the imitation game خییییلی زیباتر از the help هست یه تجدید نظری تو اولویتهاتون بکنید :))
مورد دوم اینکه من به نمایندگی از صنف داروسازا می خواستم بپرسم پس کو تبریک 5 شهریور؟؟؟
مورد سوم اینکه انقدر وقایع امسال تاسف آور بود که من اصلا نمی دونم چی بگم این جریان شکستن دست و پای متخصص تب اورژانس رو نشنیده بودم چقدر وحشتناکه...
مورد چهار اینکه من یه بار در جواب این سوال که دارم می میرم؟  گفتم نه پدر جان این چه حرفیه و... خلاصه سعی کردم ارومش کنم
بهم گفت بیشعور خر هیچ وقت به یه معلم دروغ نگو من می دونم که دارم می میرم. روزی که داشت ترخیص می شد دلم می خواست برم بگم بیشعور خر دیدی نمردی دیگه دوستان مانع شدن
چه ماهیه شهریور چه مردای بزرگی از بینمون رفتن. مستند زندگی فرهاد رو دیدم خیلی تلخ بود. حیف...
من در دوران جوانی تعداد زیادی از شعرای اخوان رو حفظ بودم الان که اسم شعرا رو می خوندم متوجه شدم بیشترشون رو فراموش کردم:(((
مرسی برای لینکهای دانلود من بی نهایت صدای علیرضا قربانی رو دوست دارم:)
پاسخ:
سلام ، مرسی
the help1 رو از دو جهت انتخاب کردم : 1. اسکار گرفته 2. فایلش رو دارم :))
2.رشته تون رو کی عوض کردین خانم دکتر؟ :))) حقیقتش فراموش کردم و در ضمن روز پزشک رو هم تبریک نگفتم ؛))
3.دیگه باید به فکر کلاسهای دفاع شخصی باشیم!
4. :)))) حالا این پیر زنه مرخص شد و  تو درمونگاه که اومده بود واسه follow up حالش هم خیلی خوب بود ؛ یعنی امید به زندگی در حد لالیگا :))
دیگه آلزایمر یه بیماری ایه که تو این سن باید باهاش کنار بیاید :))) جوانی هم بهاری بود و بگذشت :)))
اخوان فوق العادست....
خواهش میکنم ، منم کارای قربانی رو دوست دارم :)

سلام مجدد
به لیلی : مگر شما از حقوق از دست رفته ی داروسازا دفاع کنی لیلی خانوم :دی
در مورد the help هم باهات موافقم .:*
ولی در مورد موزیک سنتی متاسفانه باید سکوت کنم چون انگار توی این وبلاگ در اقلیتم
پاسخ:
سلام
حقوق از دست رفته؟!!! آخه مظلوم نمایی تا کی؟؟؟ :)))
با کی موافقی؟ :))
در مورد موزیک سنتی توصیه میکنم که تجدید نظر بفرمایید :))
خدا انشالله من رو شفا بده. طب رو چرا با این ت نوشتم اخه؟؟:|||
آقای دکتر امیدی به بهبود من هست هنوز؟؟
محبت کنید درستش کنید؛))
پاسخ:
دیگه از اثرات آلزایمره، توصیه میکنم خودتونو اذیت نکنید و باهاش کنار بیایید :)) ،
یعنی این قضیه ی گذاشتن پست بدون تاریخ و امکان نظر هم مربوط به آلزایمره؟ :))
امیدتون به خدا باشه ، ما فقط وسیله ایم :)))
چشم ، ولی ظاهرا امکان ویرایش نظر وجود نداره ، خراب آزادی بیان "بیان" شدم :))


نه آقای دکتر شما دل به کار بده من مطمئنم امکان ویرایش داره، من هم از فردا داروهام رو شروع می کنم.:)
فدات شم مانا جان:*
با من موافقه the help کلا محوریتش w.c هست. محلش و افرادیکه اجازه استفاده دارن مورد بحثه همین
گذشته از شوخی به سیاهپوستها خیلی ظلم های بدتری شده و راجع بهشون فیلمهای خیلی بهتری ساختن مثل کلبه عمو تم یا همین 12 سال بردگی
چقدر سخت منصرف میشین ؛))))
اوا تاریخ هم نداره؟ چه ضایع :| برم درستش کنم.
پاسخ:
من دل به کار میدم ولی نمیشه خودتون امتحان کنید :)
محوریتش دستشوئیه؟؟ خوب منصرف شدم :)))
حالا از تاریخ بگذریم، تصمیمت درسته ، نکته ی کلیدیش هم اینه که اگه یه کاری رو که میخواستی انجام بدی و به حرف دیگران انجامش ندی، هیشه تو ذهنت اذیتت میکنه، اینجوری ادم پیش خودش راحته
راستی مگه قرص کافئین هم داریم؟

به مرتضی : با لیلی موافقم دیگه ! شما هر دو تا فیلمو ببین بعد خودت هم با من و لیلی موافق میشی . البته نمیگم The help قشنگ نیستا! اما در مقایسه اون یکی خیلی بهتره .  در ضمن قرص کافیین هم داریم :دی
به لیلی : عزیزم نظراتتو بستی مجبوریم توی وبلاگ آقای دکتر حال و احوال کنیم . دیگه چه خبر خواهر ؟ :دی بندیکت چه طوره ؟ قرصاشو سر وقت میخوره ؟ :))
پاسخ:
به شاهین ٢ : دو تا میگ عراقی پشت سرت هستن ، مواظب باش :))))
به لیلی و مانا : ما تسلیم هستیم فقط چون فایل این فیلمه رو ندارم فعلا شرمنده ام :)
به مانا : داروهای خوب رو بهم معرفی کنیم :))))

باشه الان برای نمونه میشه یه داروی خوب بهم معرفی کنی؟:)))
پاسخ:
مورفین :))
این چند روز که نظرات بسته بود انقدر بهم خوش گذشته همش حس می کنم خونه این و اون مهمونم :))))
شاهین2 عاااالی بود خیلی خندیدم ؛)))
خب خدا رو شکر ماموریت موفقیت آمیز بود.
لینک دانلود می دیم خدمتون آقای دکتر:)
http://foxmovie53.ir/?s=The+Imitation+Game&btnSubmit=جستجو
مورفین عالیه ما یه زمانی قرار بود قاچاقچی بشیم، چی شد پس؟ میترسم اگه عجله نکنیم ناغافل دکتر از دنیا بریم
پاسخ:
خواهش میکنم، خونه ی خودتونه این حرفا چیه :))
:)) از دست میگ خلاص شد ولی متاسفانه میراژ زدش و مجبور شد اجکت کنه :))
خدا رحم کنه، نقشه ی بعدی چیه؟ :)))
مرسی بابت لینک :)
تو هر کاری باید علمی کار کرد ، قاچاقچی دکتر خیلی بهتره، :)) ، در ضمن من آمادگیم رو خیلی وقته اعلام کردم :))
سلام.
اخوان ثالث را بسیار دوست میدارم و شیفته ی لحن سنگین و باصلابتش هستم ...
و سالهاس گرگ هارش را زیر لب زمزمه میکنم... روانش شاد
پاسخ:
سلام خانم دکتر
اخوان عاااالیه...
روحش شاد ...
برای بار هزارم ایشالا که موفق بشم کامنتو تا اخر بنویسم :))))))
من از آلزایمر میترسمممم :(((((((( ... قبلنا فک میکردم زیادم بد نیس آدم یادش نیاد خیلی چیزارو ولی الان فک میکنم خیلیم بده زیادم بده
ایشالا که سال اینده سال خوبی برا جامعتون و برای خودت باشه :)
منم اخوان ثالث دوس دارم مخصوصا این شعره :
"باغ بی برگی که میگوید که زیبا نیست؟؟ پادشاه فصل ها پاییز"
:)))) دیگه خودم وسطشو حذف کردم مدل جدیده :))
فرهادم دوس  دارم صداش خیلی گرم و نرمه :دی .. فک نکنم صدایی به زیبایی و خاصیه صدای فرهاد پیدا بشه... با استاد قاطی نشه البته :)) جسارت نشه خدمت شما و پدرم :دی
نکته 1. ترجیح میدم سکوت کنم!!!!!!!
نکته 3. با رسم شکل توضیح دهید :دی
پاسخ:
موفق شدی :))
تو آلزایمر چیز جدید یاد نمیگیری و حافظه ی اخیر دچر مشکل میشه و حافظه ی دور سالمه ، اره بیماری خوبی نیست، نترس تا حدودی ژنتیکیه
ایشالا
مهم پاییزش بود که گفتی، بهش میگن ایجاز :)))
گرم و نرم؟؟ مبل اه مگه ؟ :)))
اره یه سری افراد تک هستن مثل فرهاد ، استاد که بحثش جداست...
واقعا ادم میمونه چی بگه!
رسم شکل؟
این آهنگ دنگ شو رو هم شنیدم :دی سبک جدید و جالبی دارن خوشم اومد..
ااا چرا نمیتونم اون اهنگ فرهادو دانلود کنم؟؟ 
پاسخ:
جای شما خالی پس چون تو کنسرت اخیرشون این آهنگ رو اجرا کردن:)
نمیدونم ، لینک ها سالمه، مشکلش چیه، کلا دانلود نمیشه؟
  • مانا مانا
  • شما قصد نداری پست جدید بذاری ؟

    پاسخ:
    خیر :))
    سلام دکتر چطوری ؟خوبی؟
    شیرینی فارغ التحصیلی کو؟
    پستای جدید کو
    تو هم که مثه ما از درون زنگ زدی
    پاسخ:
    سلام 
    مرسی دکتر جان
    فارغ التحصیلی؟ نه هنوز نشدم :))
    والا پست که هستش، ما دیگه به اندازه ی شما پرکار نیستیم :))

    چه جوریاس که زود به زود تعطیل میشین؟؟!!! آیا با مدیر بلاگ دوست هستین؟؟!!! ما هیچ وقت در هیچ عرصه ای زودهنگام تعطیل نشدیم... و مارا این حسرت کشت!
    پاسخ:
    ما استادامون خوبن سریع تعطیل میشیم :)))
    تعطیلی خوب نیست ، اینم یه break  بود و برگشتیم و دوباره به break  میرویم بعد مدتی :)))

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی